Natura

Najlepszym sposobem na rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych u dzieci jest zapewnienie im bezpośredniego kontaktu z naturą. Przyroda, dzięki swojej urodzie i dynamicznym zjawiskom, zazwyczaj fascynuje dzieci i staje się dla nich pierwszym źródłem wiedzy i radosnych przeżyć, które na długo pozostają w ich pamięci. Zielone lasy, kolorowe pola, pachnące kwiaty, owady, ptaki, zwierzęta, chmurki na niebie, gwiazdy, spadający śnieg, a nawet kałuże po deszczu – wszystko to przyciąga uwagę dzieci. Dzieci, mając kontakt z przyrodą, nawiązują z nią naturalną więź.

Dzieci w tym wieku mają wrodzoną ciekawość świata i chęć poznawania otaczającego je środowiska. Uwielbiają spędzać czas na łonie przyrody, obserwować, badać, eksperymentować. Naszym zadaniem, jako dorosłych, jest kierowanie tą aktywnością w odpowiedni sposób i uczenie dzieci zasad ekologicznego współistnienia z przyrodą. Naszym celem jest uświadamianie dzieciom, że wszystkie elementy przyrody, takie jak gleba, woda czy las, stanowią zintegrowaną całość, a każdy organizm, niezależnie od tego, czy jest to owad, płaz, gad czy nawet trujący grzyb, ma swoje miejsce i rolę w ekosystemie, który należy szanować. Wszystkie te istoty są niezbędne dla przyrody, a my jako ludzie mamy obowiązek chronić je i nie niszczyć. Na to wszystko musimy zwrócić dzieciom uwagę, opowiadając o tym oraz dając im możliwość bezpośredniego kontaktu z przyrodą, aby zrozumiały, że przyroda potrzebuje naszej ochrony.

W naszym przedszkolu realizujemy te cele poprzez organizowanie spacerów, wycieczek oraz czasu spędzanego w przyżłobkowym ogrodzie. Ponadto, zachęcamy dzieci i ich rodziców do zbierania różnorodnych materiałów przyrodniczych, które mogą być użyte do zajęć dydaktycznych oraz prac plastycznych. Dzieci chętnie dzielą się swoimi odkryciami, a pozostałe dzieci mają okazję do obserwacji, eksperymentów i zabaw badawczych. Zebrane materiały przyrodnicze stanowią cenny zasób do nauki i kreatywności w Lawendowym Domku.

 

Skandynawska Przestrzeń

Mamy słabość do ładnych wnętrz. Starannie dobieramy kolory, meble i zabawki do przestrzeni, w których przebywają dzieci. Otwieramy się na naturalne odcienie, dążąc do wykorzystania naturalnych materiałów, takich jak drewno czy kamień. Wszystkie nasze meble posiadają odpowiednie certyfikaty i atesty. Sale w naszych placówkach są przestronne, pełne naturalnego światła i pozbawione zbędnych elementów. Nie zapominamy także o roślinach, które gościć możemy w naszych wnętrzach. Dzieci uczą się dbałości o nie, ucząc się odpowiedzialności za otoczenie, w którym przebywają.

Nasz kameralny żłobek emanuje przytulnym, domowym klimatem. Dzieci spożywają posiłki w prawdziwej, domowej kuchni, a nasi najmłodsi mają do dyspozycji przestronny przydomowy ogród i taras. Natomiast przedszkole dysponuje przestronną, nowoczesną i bezpieczną przestrzenią o powierzchni 320 m2. Składa się ona z czterech sal dydaktycznych z własnymi łazienkami, czterech gabinetów terapeutycznych, w tym sali do terapii Integracji Sensorycznej oraz przestrzeni sanitarnych dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przedszkole posiada także własny ogród, gdzie w okresie wiosenno–letnim uprawiamy warzywa, owoce i hodujemy kwiaty.

Elementy pedagogiki Marii Montessorii

W Lawendowym Domku wykorzystujemy elementy pedagogiki Marii Montessorii, która szanuje samodzielność dzieci, ich potrzeby i tempo uczenia się oraz nadaje porządek życiu rodzinnemu. Istotą tej metody jest wyjście z założenia, że każde dziecko jest inne. Szczególnie bliskie jest nam „Doświadczenie ciszy” pozwalające na lepsze słuchanie siebie i innych oraz na niezbędny odpoczynek. Doświadczenie to jest również niezbędnym elementem pracy,  dlatego w naszych placówkach przeprowadza się tak zwane „lekcje ciszy” – bardzo ciekawe i integrujące. Wszystkie dzieci muszą wyrazić chęć, by takie zajęcia można było przeprowadzić i by przyniosły one oczekiwany rezultat (wyciszenie i uczucie spokoju). Formy tych „lekcji” są różne: nasłuchiwanie odgłosów z otoczenia, chodzenie po elipsie z różnymi przedmiotami uważnie trzymanymi przez dzieci, czy odgadywanie dźwięków wydawanych przez ukryte za parawanem przedmioty. Zajęcia te odbywają się w specjalnie przygotowanej sali montessori.

Maria Montessori 1940r.

Pozytywna Dyscyplina

Metoda wychowawcza, która pomaga rodzicom lub opiekunom, w atmosferze szacunku i miłości, wychowywać dzieci oraz budować z nimi dobre relacje. Pozytywna Dyscyplina doskonale sprawdza się zarówno w żłobku, przedszkolu, czy szkole – co pokazują doświadczenia naszych opiekunów i nauczycieli. Oparta jest na założeniach psychologii pozytywnej o wiarę, że moc jest w każdym z nas. W Lawendowym Domku nie tylko pracujemy według założeń Pozytywnej Dyscypliny – prowadzimy również warsztaty rodzicielskie.

Pozytywna Dyscyplina funkcjonuje w oparciu o kilka podstawowych zasad:

  1. Więź – opiera się na kształtowaniu u dzieci poczucia przynależności i znaczenia.
  2. Szacunek i zachęcenie – jest pełna szacunku wobec dziecka i jednocześnie stanowcza, a przy tym zachęca je do działania.
  3. Czas – w opozycji do np. kary, Pozytywna Dyscyplina przynosi długofalowy efekt.
  4. Umiejętności społeczne/życiowe – opiera się na wzajemnym szacunku, poszukiwaniu rozwiązań oraz trosce o innych. Uczy współpracy, zaangażowania, a także dotrzymywania danego słowa.

Pozytywna Dyscyplina podkreśla zdolność i kompetencję dzieci. Stoi w opozycji do założenia, wedle którego, aby dzieci zaczęły zachowywać się lepiej, najpierw muszą poczuć się gorzej. Zachęca dzieci do tworzenia zasad postępowania wspólnie z dorosłymi, co przynosi ciekawy skutek. Dzieci chętniej przestrzegają zasad, ponieważ uczestnicząc w procesie ich tworzenia dowiadują się, dlaczego ich przestrzeganie jest tak ważne.

Metoda Dobrego Startu

(MDS) Marty Bogdanowicz należy do metod wspomagających rozwój psychomotoryczny, edukację i terapię, angażując wielozmysłowe uczenie się: wzrokowo–słuchowo–dotykowo–kinestetyczno–ruchowe oraz funkcje językowe i wykonawcze. Jej celem jest kształtowanie mowy, przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania, nauka rysowania oraz rozpoznawanie liter i cyfr.

 

W Lawendowym Domku przykładamy ogromną wagę do procesu adaptacji, dbając o przyjazne warunki zarówno dla Rodziców, jak i dzieci. Dlatego stworzyliśmy nasz autorski program adaptacyjny, który ma na celu zapewnić łagodne i komfortowe przejście Twojego dziecka do rozpoczęcia przygody w żłobku lub przedszkolu. Nasze placówki oferują rodzicom możliwość wspólnego przejścia przez ten proces, a nasz doświadczony zespół jest tu, aby pomóc na każdym kroku. Dzięki temu możesz być pewien, że Twoje dziecko zacznie swoją przygodę w żłobku lub przedszkolu w przyjazny i bezstresowy sposób.